Strona nie będzie działać właściwie !
|
Adaptacja |
|
parafraza, przekształcenie utworu literackiego na potrzeby określonej grupy odbiorców |
|
Aforyzm |
|
(złota myśl, sentencja) |
|
Adres wydawniczy |
|
część opisu bibliograficznego druku, zawiera informacje o miejscu i roku wydania oraz nazwę wydawcy |
|
Agitacja |
|
wpływanie za pośrednictwem wypowiedzi ustnych lub pisemnych na opinię publiczną w celu zjednania jej dla określonych idei |
|
Akcja |
|
przedstawione zdarzenia rozgrywające się w świecie przedstawionym dzieła literackiego, sztuki teatralnej czy filmu |
|
Alegoria |
|
motyw lub ich zespół , który obok wyrażonego dosłownego sensu ma wbudowany ukryty, właściwy sens przenośny, rozszyfrowany przez samego autora |
|
Anafora |
|
figura polegająca na rozpoczynaniu sąsiednich zdań, członów lub wersów tym samym wyrazem lub układem wyrazów (zazwyczaj zbudowanych za zasadzie paralelizmu składniowego) |
|
Anakolut |
|
zaburzenie związków składniowych pomiędzy poszczególnymi członami wypowiedzi, zacierające istniejące pomiędzy nimi związki logiczne; błąd językowy powszechnie istniejący w mowie potocznej |
|
Anakreontyk |
|
utwór liryczny o tematyce biesiadnej lub miłosnej, będący pochwałą życia, miłości i sztuki |
|
Anegdota |
|
gatunek ustnej i pisanej prozy narracyjnej, krótkie opowiadanie o niecodziennym zdarzeniu z dowcipnym, nieraz nieoczekiwanym zakończeniem |
|
Anonim |
|
autor u nieustalonej tożsamości, niekiedy na skutek celowego zatajenia, zwłaszcza z powodów politycznych lub religijnych |
|
Antologia |
|
wydawnictwo zawierające zbiór tekstów literackich, naukowych, publicystycznych lub ich fragmentów, powiązanych wspólną tematyką, przynależnością do jednego gatunku literackiego, |
|
Antonimy |
|
znaczeniowe przeciwieństwo określonego wyrazu |
|
Antrakt |
|
przerwa pomiędzy częściami przedstawienia teatralnego (najczęściej tożsamymi z aktami dramatu), niekiedy wyznaczona przez konieczność zmiany dekoracji |
|
Antropomorfizacja |
|
odmiana metafory, przypisywanie ludzkich cech elementom przyrody nieożywionej, zwierzętom, roślinom, pojęciom abstrakcyjnym |
|
Antyteza |
|
chwyt stylistyczny, zestawienie znaczeniowo przeciwstawnych elementów, służące skontrastowaniu elementów rzeczywistości przedstawionej w utworze literackim |
|
Apokryf |
|
pisma żydowskie, chrześcijańskie lub gnostyckie niewiadomego pochodzenia, których autorstwo przypisywano postaciom biblijnym |
|
Apologia |
|
tekst będący obroną osoby, zasady, światopoglądu, zawierający ich pochwałę |
|
Apostrofa |
|
figura retoryczna, bezpośredni i uroczysty zwrot do osoby nieobecnej, bóstwa, muzy, ojczyzny, upersonifikowanej idei itp |
|
Archaizm |
|
dowolne wyrażenie lub forma językowa, które wyszły z powszechnego użycia, właściwe epokom minionym i które obecnie są uznawane za przestarzałe |
|
Artykuł |
|
podstawowa forma publicystyczna; tekst informacyjny prezentujący najczęściej aktualny i istotny problem społeczny, polityczny, kulturalny, obyczajowy itp |
|
Autobiografia |
|
opis własnego życia, niekiedy fabularyzowany, uzupełniony prezentacją uogólnionych obserwacji dotyczących świata i osobistych zapatrywań |
|
Awangarda |
|
wspólne określenie kierunków artystycznych w XX wieku programowo zrywających z tradycją, szczególnie pod względem ocen estetycznych |
|
Bajka |
|
gatunek epicki wywodzący się z ustnej literatury ludowej, krótki utwór poetycki o charakterze dydaktycznym i moralizatorskim, alegoryczna powiastka |
|
Ballada |
|
gatunek wywodzący się z melicznej poezji ludowej, realizujący własności różnych rodzajów literackich, stroficzny utwór poetycki, |
|
Barbaryzm |
|
element lub forma przeniesiona do wypowiedzi z języka obcego; w literaturze chwyt stylistyczny służący podkreśleniu kunsztowności wypowiedzi |
|
Barok |
|
epoka w dziejach kultury europejskiej od końca XVI wieku do pierwszej połowy XVIII w |
|
Baśń |
|
epicki gatunek literatury ludowej |
|
Behawioryzm |
|
kierunek metodologiczny wywodzący się z USA, odrzucający jako nienaukowe i subiektywne takie kategorie opisu ludzkiej psychiki jak intencje, pragnienie czy przekonania |
|
Beletrystka |
|
dawniej literatura piękna i historyczna; proza narracyjno |
|
Bestseller |
|
książka ciesząca się w określonym czasie rekordowym popytem; dzieło poczytne, popularne |
|
Biblia |
|
zbiór ksiąg uznawanych za święte w tradycji żydowskiej i chrześcijańskiej |
|
Bibliografia |
|
sporządzony według określonych zasad spis dokumentów |
|
Biografia |
|
przekaz o życiu i działalności jakiejś osoby, o charakterze rozprawy naukowej, popularnonaukowego lub literackiego eseju lub panegiryku |
|
Bohater liryczny |
|
bohater monologu podmiotu lirycznego; kompozycyjne znaczenie bohatera lirycznego wzrasta w rozmaitych odmianach liryki pośredniej |
|
Charakter |
|
odmiana kompozycyjna postaci literackiej; w porównaniu z typem charakter cechuje się większą wielowymiarowością i mniejszą intensywnością przejawiania się poszczególnych cech |
|
Charakterystyka |
|
zabiegi służące budowaniu postaci literackiej; dotyczy to jej wyglądu i zachowania, jak i życia psychicznego |
|
Chór w dramacie |
|
grupa postaci wykonująca pod przewodnictwem koryfeusza zbiorowe śpiewy lub recytacje, będące częścią dialogów dramatu bądź też uogólniającym komentarzem do jego akcji |
|
Commedia dell arte |
|
gatunek dramatyczny, włoska komedia ludowa oparta na improwizacji scenicznej i komizmie sytuacyjnym, popularna w XVI |
|
Cyganeria |
|
nieformalna grupa młodych pisarzy i artystów, którzy poprzez ekscentryczny styl życia wyrażają bunt przeciwko ogólnie przyjętym normom społecznym oraz obyczajowym |
|
Dadaizm |
|
międzynarodowy awangardowy ruch literacko |
|
Dialog |
|
zespół wzajemnie powiązanych wypowiedzi co najmniej dwóch osób, podstawowa forma podawcza dramatu, służąca budowaniu postaci i fabuły oraz prezentacji czytelnikowi dodatkowych okoliczności, |
|
Diariusz |
|
rodzaj dziennika, bieżące zapiski odnotowujące i komentujące wydarzenia z życia publicznego lub prywatnego; gatunek znany od czasów starożytnych |
|
Dominanta |
|
główny motyw, zasadnicza cecha, najważniejszy element w utworze literackim lub jego fragmencie |
|
Dominanta ideowa |
|
myśl przewodnia dzieła literackiego |
|
Dominanta kompozycyjna |
|
nadrzędny element kompozycyjny dzieła literackiego, któremu podporządkowane są pozostałe |
|
Dominanta metryczna |
|
przeważająca miara wierszowa w utworze poetyckim |
|
Dominanta stylistyczna |
|
podstawowy wyznacznik stylu utworu, określający jego budowę językową |
|
Dramat |
|
jeden z rodzajów literackich; utwory dramatyczne zwykle przeznaczone są do inscenizacji teatralnej, prezentują działania i wypowiedzi postaci bez pośrednictwa podmiotu mówiącego |
|
Dzieło literackie |
|
utwór literacki, oryginalna wypowiedź o charakterze artystycznym, spełniająca warunki literackości, forma kontaktu pisarza z czytelnikami, podlegająca analizie, interpretacji i ocenie co do wartości |
|
Dzieło otwarte |
|
dzieło o strukturze otwartej, wieloznaczne, otwarte na wiele interpretacji |
|
Dziennik |
|
datowane, prowadzone codziennie zapiski o charakterze osobistym, o różnej tematyce, dotyczące zdarzeń bieżących |
|
Egzegeza |
|
hermeneutyka, wyjaśnianie, interpretacja i komentowanie tekstów literackich, prawniczych, religijnych i innych, zwłaszcza dawnych |
|
Eklektyzm |
|
w filozofii: dobieranie i łączenie w całość koncepcji, tez czy pojęć pochodzących z różnych systemów filozoficznych i doktryn ideologicznych |
|
Ekspozycja |
|
dokonywane za pomocą rozmaitych środków wprowadzenie w akcję utworu literackiego: przedstawienie sytuacji wyjściowej i głównych bohaterów |
|
Ekspresja |
|
uzewnętrznienie przeżyć i uczuć, jedna z podstawowych kategorii estetycznych: własność i funkcja dzieła sztuki polegająca na wyrażaniu stanów wewnętrznych autora |
|
Elegia |
|
utwór liryczny o charakterze poważnym, zwykle o tematyce żałobnej, refleksyjnym nastroju, utrzymany w tonie skargi lub zadumy |
|
Elipsa |
|
opuszczenie tych składników zdania, których znaczenia można się domyślić z kontekstu, brakujący element zostaje celowo pominięty |
|
Emploi |
|
rodzaj ról, w których aktor się specjalizuje w związku ze swoimi predyspozycjami psychicznymi lub warunkami fizycznymi, do początku XX wieku przestrzegana przy obsadzie ról teatralnych |
|
Epifora |
|
figura stylistyczna, kończenie zdań, członów zdania rozwiniętego, wersów lub strof tym samym wyrazem lub zwrotem |
|
Epigonizm |
|
naśladowanie przestarzałych wzorów literackich, przeciwieństwo prekursorstwa |
|
Epigramat |
|
krótki i lekki utwór poetycki o charakterze aforyzmu, z zaskakującą pointą |
|
Epika |
|
jeden z trzech rodzajów literackich, wyróżniający się kompozycyjną dwupłaszczyznowością: sytuacji narracyjnej przeciwstawiony jest świat przedstawiony; |
|
Epilog |
|
wydzielona końcowa część utworu epickiego lub dramatycznego, zawierająca zazwyczaj dodatkowe wyjaśnienia lub komentarze autora |
|
Epitet |
|
figura retoryczna; wyraz określający rzeczownik, stosowany w celu uwydatnienia określonej cechy i nadania w ten sposób tekstowi zabarwienia emocjonalnego |
|
Epizod |
|
zdarzenie luźno związane z akcją utworu, nie mające znaczenia dla jej przebiegu; zasadniczą funkcją epizodu jest wskazywanie na okoliczności głównych przedstawianych wydarzeń |
|
Epos |
|
jeden z podstawowych gatunków epickich; uprawiany od starożytności; |
|
Erystyka |
|
sztuka prowadzenia dyskusji i sporów oraz obalania argumentów przeciwnika |
|
Esej |
|
gatunek z pogranicza literatury pięknej; wypowiedź naukowa, publicystyczna lub filozoficzna; jedna z form wypowiedzi krytyki literackiej; |
|
Estetyzm |
|
kult piękna, przekonanie o naczelnej roli piękna w życiu i dziełach sztuki, przy jednoczesnym lekceważeniu innych sfer życia i sztuki; charakterystyczny dla dekadentyzmu |
|
Eufemizm |
|
wyraz lub związek frazeologiczny używany w miejsce innego, który ze względów kulturowych, obyczajowych lub estetycznych jest uznawany za nieprzyzwoity, wulgarny, |
|
Fabuła |
|
układ motywów zdarzeniowych w świecie przedstawionym dzieła literackiego, sztuki teatralnej lub filmu, obejmujący zdarzenia rozgrywające się w fikcyjnym tu i teraz, |
|
Farsa |
|
odmiana komedii przeznaczona dla masowej publiczności, obejmująca utwory sceniczna o błahej i konwencjonalnej fabule, charakteryzuje się dynamiczną, zwartą akcją opartą na komizmie sytuacyjnym, |
|
Felieton |
|
gatunek publicystyczmy |
|
Figlik |
|
gatunek liryczny pokrewny fraszce, zwięzły utwór o żartobliwym charakterze, ujmujący w formie wiersza anegdotę, przeważnie z życia dworskiego lub szlacheckiego |
|
Figury retoryczne |
|
ozdobny wyraz, zwrot, wyrażenie lub fraza mające na celu podniesienie emocjonalności, jasności, podniosłości lub sugestywności wypowiedzi poetyckiej lub mowy |
|
Fikcja literacka |
|
właściwość świata przedstawionego dzieła literackiego, teatralnego lub filmowego, będącego tworem wymyślonym, ukształtowanym w wyobraźni autora |
|
Fraszka |
|
gatunek liryczny; epigramatyczny utwór poetycki o żartobliwym, często okolicznościowym charakterze |
|
Frazeologia |
|
jeden z podsystemów języka, obejmujący związki frazeologiczne |
|
Gawęda |
|
krótki utwór prozą lub wierszem, naśladujący opowieść ustną z jej swobodą stylu i kompozycji, wyrazistą obecnością podmiotu mówiącego, częstymi zwrotami do słuchacza, dygresjami |
|
Grafomania |
|
potrzeba pisania tekstów literackich bez względu na ich poziom artystyczny, pomimo braku talentu |
|
Groteska |
|
kategoria estetyczna odnosząca się do wszystkich rodzajów sztuki oraz literatury; ukształtowanie świata przedstawionego utworu literackiego charakteryzujące się karykaturalną deformacją i absurdalnością |
|
Hamletyzm |
|
postawa zdominowana przez tragiczny paraliż woli, wynikający z niemożności rozpoznania porządku świata; określenie pochodzi od tytułowego bohatera dramatu Williama Szekspira Hamlet |
|
Homilia |
|
odmiana kazania; omówienie fragmentu Biblii wraz z przedstawieniem wynikających z niego wskazań moralnych i religijnych |
|
Homonimy |
|
leksemy mające jednakowe brzmienie, ale odmienne znaczenie, pochodzenie, inna etymologię, a nieraz także pisownię |
|
Humanizm |
|
ogólnoeuropejski ruch umysłowy, który narodził się we Włoszech w XIV wieku, dając początek epoce renesansu |
|
Humor |
|
pogodny komizm; wyposażenie świata przedstawionego lub warstwy językowej dzieła literackiego we własności czyniące je zabawnymi; może przybrać postać beztroskiej wesołości albo złośliwej ironii, sarkazmu i szyderstwa |
|
Humoreska |
|
krótkie humorystyczne opowiadanie, często o charakterze satyrycznym, operujące wieloma środkami: karykaturą, ironią, groteska, komizmem sytuacyjnym, parodia, absurd |
|
Hymn |
|
gatunek literacki bliski odzie; uroczysta pieśń, podniosły utwór liryczny o treści religijnej lub patriotycznej |
|
Idea |
|
przesłanie, główna intencja znaczeniowa dzieła sztuki; zasadnicza koncepcja, na której opiera się kompozycja świata przedstawionego |
|
Idealizacja |
|
jednostronny środek przedstawiania postaci, ich środowiska, stosunków itp |
|
Idiom |
|
zwrot lub wyrażenie, którego nie możemy dosłownie przetłumaczyć na obcy język, bo straci swoje przenośne znaczenie |
|
Iluzja |
|
własność świata przedstawionego dzieła literackiego, teatralnego lub filmowego, nakazująca odbiorcy traktować ten świat jako realną i wewnętrznie spójną rzeczywistość |
|
Interpretacja |
|
to zespół działań , których celem jest objaśnienie wszystkich lub wybranych aspektów dzieła literackiego , jego fragmentu lub ich grupy |
|
Inwersja |
|
zmiana szyku wyrazów w zdaniu |
|
Ironia |
|
figura stylistyczna, której istotą jest sprzeczność między ostatecznym sensem wypowiedzi a jej znaczeniem dosłownym |
|
Kalambur |
|
żartobliwa gra słów oparta na wieloznaczności wyrazów, pokrewieństwie znaczeniowym, podobieństwie brzmienia lub też nieznacznej zmianie ich formy |
|
Kicz językowy |
|
utwór o małej wartości artystycznej, stereotypowy, odwołujący się do gustu przeciętnego odbiorcy |
|
Klasycyzm |
|
kierunek w sztukach plastycznych, literaturze, muzyce XVII i XVIII wieku, będący początkowo elementem kultury dworskiej, ukształtowany pod wpływem antycznej kultury grecko |
|
Klechda |
|
inna nazwa baśni |
|
Skontaktuj się z nami Przeczytaj regulamin i politykę cookies © 2012-2014 FabrykaFiszek.pl [0.8.61] płatności online
|
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego |



